Bloemkoolcouscous!

2014-04-04 18.34.06  2014-04-04 19.03.30  2014-04-04 18.35.23

Bloemkoolcouscous!

Sproutymix // ghee // bloemkool // garam masala // notenmix // peen // peper // himalya- zeezout

Voor 1 P

  • 50 gram sproutymix (ontkiemde: mungbonen, kikkererwten, adukibonen, groene linzen en groene erwten)
  • 2 tl ghee (geklaarde boter) of scheutje olijfolie
  • 150 gram rauwe bloemkoolroosjes
  • 2 flinke tl garam masala kruiden
  • 35 gram gemengde nootjes (pistache, amandel, walnoot..)
  • 1 grote peen
  • paar snuffen gemalen peper
  • paar flinke snuffen gemalen himalaya zout of zeezout

Stop de bloemkoolroosjes in een keukenmachine en laat draaien tot de bloemkool in een soort van couscous (minikorrels) is veranderd.

Spoel de sproutymix even met water af en laat uitlekken in een zeef.

Was de peen en snijd in plakjes. Stoom de plakjes kort (4 min) met behulp van een stoommandje tot beetgaar.

Verhit de ghee of olijfolie in een pan en voeg de  sproutymix toe samen met de garam masala kruiden. Schep een paar keer om en roerbak 6 min. Voeg de bloemkoolcouscous, peper, zout, nootjes (evt. grofgemalen in een vijzel) en gestoomde peen toe en bak even kort mee. Tussendoor regelmatig omscheppen.

Serveer in een kommetje en garneer met nog wat extra nootjes en evt. nog een snufje zout.

Een simpel veganistisch groentegerecht boordevol vitamientjes en gluten- suiker- en zuivelvrij.

Sproutymix oftewel kiemmix

Kiemen zijn uitlopers  (spruiten) van zaden, bonen, noten, pitten of granen. Door warmte en water toe te voegen kan een zaadje als het ware ontkiemen. Een kiem is het prille stadium dat ligt tussen zaadje en jonge plant. Het meest vitale stadium! In de kiem zit al het broodnodige aan voeding wat ervoor zorgt dat een kiem uit kan groeien tot een plant. De benodigde voeding wordt uit het zaadje gehaald en omgezet in waardevolle voedingsstoffen, die wij als mens goed kunnen opnemen. Het zijn in feite levende miniplantjes barstens vol energie! Zaad bestaat uit koolhydraten, eiwitten (waardevolle aminozuren), vetten en water. De koolhydraten worden tijdens het ontkiemen omgezet in enkelvoudige suikers, wat ervoor zorgt dat de kiemen licht verteerbaar worden. Daarnaast zijn kiemetjes echte vitamine C bommetjes!

Voeg regelmatig wat kiemetjes toe aan je maaltjes. Ze zijn verkrijgbaar in de supermarkt maar de ontkiemde ‘spoutymix’ kun je vinden bij een Ekoplaza of een andere biologische winkel. Zo heb je onder andere: alfalfa, broccolikiemen, gemengde kiemen, radijskiemen, tauge, chinese preischeuten, sprouty…Maar je kan ze uiteraard ook zelf thuis laten kiemen! Leuk, lekker en gezond!

Hoe? Kies rauwe, ongebrande producten bijv. kikkererwten, mungbonen, zonnebloempitjes etc. Week de bonen of pitten een nacht in water en spoel ze een paar keer op. Pak een grote glazen gerecyclede pot en maak er een kiempot van door gaatjes in de deksel te prikken zodat het water weg kan lopen. Zet de pot ondersteboven schuin op een schotel en spoel elke dag 1 a 2 keer om. Door de pot schuin te zetten kan overtollig water weglopen. Na enkele dagen kun je zien dat er worteltjes uit de bonen of pitten lopen 🙂 Tadaa je eigen kiemetjes! Heerlijk!

Kiemetjes:

  • Eet je de plantjes wanneer ze het meest vitaal zijn
  • Bevatten een hoge concentratie aan waardevolle voedingsstoffen
  • Bevatten waardevolle mineralen als: calcium, ijzer, magnesium, fosfor en kalium.
  • Zijn licht verteerbaar en hebben een positieve werking op je spijsvertering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *