Sweet rice!

2014-04-30 09.31.53 2014-04-30 09.32.43 2014-04-30 09.33.40

Sweet rice!

Volle (bruine / volkoren) rijst // steranijs // sinaasappel // zeezout // kaneel // honing // kokosrasp // vanille // banaan // pecannoot

Voor 2 P

  • 150 gram rijst (een nachtje geweekt in water samen met 2 steranijsjes)
  • 2 steranijs
  • sap van 1 sinaasappel
  • paar snuffen zeezout
  • 4 tl honing
  • 2 el kokosrasp ( + extra voor garnering)
  • 2 mespunten vanillepoeder (of uit vanille peul)
  • plakjes banaan
  • paar pecannoten

Spoel de rijst en week de rijst een nachtje in een steelpannetje samen met de steranijs.

Kook de rijst in 15 min gaar (beetje afhankelijk van de rijstsoort, tussendoor even proeven).

Als de rijst gaar is giet je hem af. Laat de rijst in het steelpannetje zitten en voeg sinaasappelsap, de steranijs, zout, kaneel, honing, kokosrasp en vanille toe. Warm het geheel nog even langzaam op en meng alle ingrediënten goed door elkaar. Nu de geuren zich heerlijk verspreiden en de rijstpap warm is, is hij klaar om op te dienen.

Garneer met kleine plakjes banaan en een paar gebroken pecannoten.

Hmmmm.. een verwennerij om je dag mee te starten! Een energiek, geurend en verwarmend feelgoodbrekkie! Happy day!

Volle rijst…

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten rijst. Denk aan basmati, pandan, witte, wilde, zilvervlies, zoete bruine rijst, notenrijst, meergranen rijst, gele rijst, kleefrijst, jasmijnrijst, arborio / japonico (risotto), lange rijst, indicarijst, parboiled rijst, dessert rijst, bruine ronde rijst etc. De keuze is reuze!

Maar welke is nou het meest voedzaam?

Ik raad je aan om altijd voor de volkoren (bruine) rijst / zilvervliesrijst te gaan. Deze rijst bevat veel meer voedingsstoffen dan witte (geraffineerde) rijst.  Volkoren / zilvervlies / bruine rijst bevatten nog heel veel vezels die juist zo belangrijk zijn voor ons spijsverteringsproces. Het verschil tussen witte (bewerkte) en volkoren rijst is dat volkoren rijst, naast de hoeveelheid aan vezels, ook veel meer voedingsstoffen bevat. Zo bevat volkoren rijst 67% meer vitamine B3,  80% meer vitamine B1, 90 % meer vitamine B6, 50% meer mangaan  en fosfor, 60 % meer ijzer en zelf meer essentiële verzuren dan witte rijst.  Dat scheelt nogal!

De reden dat de rijst bewerkt (wit) wordt en dus ontdaan wordt van o.a. het vliesje is omdat witte rijst op die manier veel beter bewaard kan worden onder tropische omstandigheden dan volkoren rijst. De vraag naar witte rijst is dus ook veel groter en wordt massaal gegeten. Daarom is witte rijst  stukken goedkoper (ondanks het bewerkingsproces), dan de volkoren variant.

En ook witte rijst kan nog verder worden bewerkt tot: gele rijst (kleurstof bijv. kurkuma aan toevoegen) of bijv.  dessertrijst (gebroken witte rijst).

Ga een naar een biologische winkel, of kijk wat verder in het schap van de supermarkt en ontdek welke goede volkoren variaties er te vinden zijn.

Probeer eens:

  • volkoren basmatirijst voor bij een heerlijke Indiase curry
  • volkoren pandanrijst voor bij een Thais gerecht
  • Zilvervlies rijst verwerkt in een rijstsalade
  • Wilde zilvervlies of volkoren rijst
  • Bruine (volkoren) lange rijst
  • Of ronde bruine rijst verwerkt als zoet gerecht.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *