Snack-tomato!

2014-04-18 18.38.34 2014-04-19 13.57.48 2014-04-19 13.58.16

Snack-tomato!

Tomaat // knoflook // peper // zeezout // tijm // olijfolie // rozemarijn

  • 5 trostomaten (in kleine partjes)
  • 4 knoflooktenen (in stukken)
  • paar lepeltjes gedroogde tijm
  • olijfolie
  • peper
  • zeezout
  • enkele takjes verse rozemarijn (gerist)

Verwarm de oven voor op 100 graden. Bedek een bakplaat met bakpapier en leg er de tomaatjes op. Strooi alle ingredi├źnten rijkelijk over de tomaatjes en hussel wat door elkaar.

Bak de tomaatjes 90 min op 100 graden. Haal de bakplaat eruit en draai de tomaatjes om. Bak vervolgens nog eens 60 min. Wil je ze nog wat droger dan kun je ze nog langer bakken. Houd de tomaatjes tussendoor regelmatig in de gaten.

Pak een schoon glazen potje met schroefdeksel. Vul deze met olijfolie en een knoflookteentje, stop de afgekoelde tomaatjes in het potje overgiet met olijfolie. Zo kun je ze nog een tijdje bewaren. Lekker voor in een salade of vul er een prikkertje mee met een olijfje! Verantwoord lekker snackje!

 

Tomaat..

Wist je dat lycopeen, de rode kleurstof in tomaten, beter wordt opgenomen wanneer je deze verwarmt of mengt met olie. Warmte en olie vergroten namelijk de opname van lycopeen en betacaroteen. Dit komt omdat het stofje opgeslagen zit in de vezels van de schil, die bij verwarming vrijkomt. Deze kleurstof heeft een positieve werking op het verminderen van acne en helpt celbeschadiging voorkomen. Ook zou lycopeenrijke voeding de kans op prostaatkanker verminderen en is het stofje in staat om vrije radicalen op te ruimen.

Tomaatjes zitten daarnaast vol vitamine C, deze vitamines zitten vooral in de geleiachtige substantie rondom de pitjes.

In samenwerking met andere stofjes is lycopeen in staat om onze huid  deels te beschermen tegen schadelijke zonnestralen. Een soort natuurlijke aanvullende sunblocker.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *