Probiotische lassi!

P1110049 P1110055 P1110060

Probiotische  lassi!

Kefir // Mango // lijnzaad //kardemom // kurkuma // honing

Voor 1 portie

  • 125 ml kefir yoghurt  (verkrijgbaar bij een Ekoplaza of andere biologische winkel)
  • 120 gram mango
  • 2 tl gemalen lijnzaad (je kunt heel lijnzaad fijnmalen met behulp van een vijzel)
  • 1 mespunt kurkuma (poeder)
  • 1 mespunt kardemom (poeder)
  • 1 tl honing (van goede kwaliteit = koudgeslingerde biologische honing bijv. van de Traay)

Voeg alle ingrediënten in een blender en mix tot er een romige lassi-drank ontstaat.

Zoek een heerlijk rustig plekje op, eventueel in het zonnetje. Leg wat kussens in je rug, haal rustig adem en neem een momentje voor jezelf. Neem kleine slokjes lassi, proef, geniet en ontspan.

Naast het feit dat deze drank je darmen ontzettend happy maakt (door o.a. melkzuurbacteriën en lijnzaad), heeft deze drank ook een rustgevend effect op het zenuwstelsel en een positieve invloed op je stemming. Dit komt omdat de drank je tevens voorziet van het essentiële aminozuur tryptofaan.

So take it easy en relax!

 

Kefir..

(Melk) Kefir is een wat dikkere friszure zuiveldrank. Deze zuiveldrank (die je overigens ook prima zelf kunt maken) ontstaat middels een fermentatieproces doordat er (melk) kefirkorrels aan wordt toegevoegd. Kefir bevat gisten en rechtsdraaiende melkzuurbacteriën die er voor zorgen dat er een fermentatieproces op gang komt.

Kefir bevat calcium, vitaminen (B1, B2, B6, B12, C, D, H oftwel biotine en K) en een levende cultuur aan goede bacteriën die ervoor zorgen dat lactose beter wordt afgebroken. In feite heeft kefir een probiotische (pro = voor, biotica = leven, voor het leven) werking omdat het een gunstige invloed heeft op je darmflora. Het versterkt de conditie van je darmen en dus je spijsvertering. Kefir kan ingezet worden als een natuurvoedingssupplement met name na een antibiotica kuur (anti = tegen, biotica = leven, tegen het leven). Gezonde darmen versterken je weerstand, geven je energie en maken je blij!

Tryptofaan is een essentieel aminozuur dat aan de basis staat van serotonine. Serotonine is de ‘boodschapper’  die onder andere  betrokken is bij de regulatie van de slaap en daarnaast pijn en gevoeligheid vermindert. Een winterdepressie kan een gevolg zijn van een verlaagde serotoninespiegel. Daglicht is hierbij van belang om tryptofaan om te kunnen zetten naar serotonine. Wanneer het vervolgens buiten donker wordt, kan uit serotonine melatonine worden gevormd, een stofje wat super belangrijk is voor een gezonde slaap.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *